Wij vangen dagelijks met veel plezier en liefde ‘onze’ BSO-kinderen op.
Kwaliteit staat bij ons voorop.
We willen een veilige en stimulerende plek bieden waar ieder kind zichzelf kan en mag zijn.
Dat doen we met elkaar, onze ouders, de oudercommissie en de toezichthouder.
Werken met richting
Dagelijkse inzet
Dagelijks zet ons team zich vol passie en liefde in om de beste opvang van Papendrecht te bieden.
We werken met een vast team. Zo weten we wat we aan elkaar hebben, kennen de kinderen ons en wij de kinderen.
Om te garanderen dat we op deze manier werken en een eenduidige aanpak hanteren, werken we aan de hand van ons pedagogisch beleidsplan. Hierin staat precies onze pedagogische aanpak beschreven.
Om de veiligheid te garanderen, werken we volgens ons beleid Veiligheid en Gezondheid.
Bent u als ouder geïnteresseerd in ons beleid? Beide beleidsstukken zijn op te vragen bij de locatiemanager via info@expeditie78.nl.
Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
Wij werken met de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling Kinderopvang. Deze bestaat uit drie delen:
- Handelen bij een vermoeden van huiselijk geweld en kindermishandeling.
- Handelen bij een vermoeden van grensoverschrijdend gedrag door een beroepskracht.
- Handelen bij seksueel grensoverschrijdend gedrag tussen kinderen onderling.
Ons team wordt jaarlijks geschoold in het werken met deze meldcode.
Hierbij staat ieder jaar een deel centraal.
Onze meldcode kun je opvragen bij de locatiemanager via info@expeditie78.nl.
Continue ontwikkeling van ons team
Pedagogische coaching
Om de pedagogische kwaliteit hoog te houden, werken wij met een externe pedagogisch coach.
Zij kijkt met ons mee bij pedagogische vraagstukken en geeft ons tips over ons pedagogisch handelen.
Ze werkt via Sterk in Kinderopvang en hanteert een coachplan.
Bent u benieuwd?
Dan kunt u het coachplan opvragen bij onze leidinggevende via info@expeditie78.nl.
Scholingsplan
Expeditie78 vindt het belangrijk dat kinderen zich ontwikkelen.
Maar dat geldt ook voor het team.
Daarom wordt ons team geschoold in (pedagogische) onderwerpen.
Jaarlijks vindt er ten minste één teamscholing plaats rondom een pedagogisch onderwerp.
Daarnaast kunnen individuele medewerkers kiezen voor een scholing naar keuze.
Het kan ook zijn dat wij vragen of een pedagogisch medewerker een scholing wil volgen om aan te sluiten bij de behoeften van de aanwezige kinderen.
Kwaliteitscontrole
Kwaliteitsborgingsplan
Om de kwaliteit constant hoog te houden, meten we de kwaliteit regelmatig.
Zo kunnen we passend acteren: wat goed is, laten we zo, en wat beter kan, passen we aan.
De locatiemanager werkt samen met zijn team dagelijks aan de kwaliteit. Hij voert regelmatig controles uit.
De kwaliteitsmanager vanuit Sterk in Kinderopvang komt maandelijks (verwacht en onverwacht) langs om de kwaliteit te meten.
De kwaliteitsmanager wordt gecontroleerd door het bestuur.
Ons kwaliteitsborgingsplan kun je opvragen via kwaliteit@expeditie78.nl.
Oudercommissie
Onze oudercommissie kijkt mee naar de kwaliteit die wij bieden.
De oudercommissie komt een aantal keer per jaar bijeen om de kwaliteit van Expeditie 78 te evalueren.
Namens de ouders kunnen zij de directie van Expeditie 78 bevragen over de kwaliteit.
Daarnaast hebben zij adviesrecht.
Dit wil zeggen dat zij advies geven over de volgende zaken: de uitvoering van het kwaliteitsbeleid, in het bijzonder het pedagogisch beleid (met betrekking tot de kwaliteit van het personeel, de groepsbezetting en het pedagogisch beleid); het algemeen beleid op het gebied van voeding, opvoeding, veiligheid en gezondheid; de openingstijden; het beleid rondom voorschoolse educatie; de vaststelling en wijziging van de klachtenregeling; en wijzigingen van de prijs van de kinderopvang.
Je kunt de oudercommissie bereiken via e-mail: oc@expeditie78.nl.
Hiermee kun je – zonder tussenkomst van Expeditie78 – contact met hen opnemen voor advies, vragen en klachten.
Meer informatie over de oudercommissie vind je op hun eigen pagina: “oudercommissie”.
Toezicht vanuit de Gemeente Papendrecht
De GGD Kinderopvang controleert de kwaliteit van onze opvang in opdracht van de gemeente Papendrecht.
Dit doen ze door middel van een onderzoek op locatie.
Hier schrijven ze een onderzoeksrapport over.
Dit is openbaar inzichtelijk via www.landelijkregisterkinderopvang.nl.
Ons laatste inspectierapport vind je hier.
Klachten
De mening van ouders is voor ons erg belangrijk.
Zo kunnen we aansluiten bij de behoeften van onze gezinnen.
We horen graag je individuele mening, maar ook via de oudercommissie horen wij wat ouders willen en wat juist niet.
Soms komt de praktijk niet overeen met de verwachting of lopen zaken anders dan gewild of gehoopt.
Je kunt dan uiteraard een klacht indienen.
Door feedback kunnen we onze diensten verbeteren.
Jouw mening
We horen jouw mening graag tijdens de mondelinge overdracht.
Het is prettig als je jouw mening direct uit bij de betrokken persoon.
Hierdoor krijgt de betrokken persoon de kans om toelichting te geven en kunnen er eventueel direct afspraken worden gemaakt.
Een klacht indienen
Als je een klacht hebt, kun je dit op een aantal manieren kenbaar maken:
- De persoon in kwestie aanspreken.
- De klacht neerleggen bij de locatiemanager. Dit kan door te mailen naar pkc@expeditie78.nl of batenstein@expeditie78.nl.
- Een klacht indienen bij het bestuur. Dit kan door te mailen naar bestuur@expeditie78.nl. Het bestuur kan aan de hand van de klacht besluiten zelf een onderzoek te starten of het onderzoek naar de klacht neer te leggen bij de kwaliteitsmanager.
- Een klacht neerleggen bij de oudercommissie. Deze bereik je via oc@expeditie78.nl.
- Een klacht indienen bij de externe klachtencommissie. Dit kan door te mailen naar klachtencommissie@sterkinkinderopvang.nl.
- Heb je een vertrouwelijke klacht (bijvoorbeeld over grensoverschrijdend gedrag of huiselijk geweld)? Dan kun je hiervoor ook terecht bij onze vertrouwenspersoon/aandachtsfunctionaris. Deze bereik je via vertrouwenspersoon@sterkinkinderopvang.nl.
Mocht de interne klachtafhandeling niet leiden tot een bevredigende oplossing, dan staat je de weg vrij naar informatie, advies en mediation bij Klachtloket Kinderopvang, gevestigd in Den Haag: www.klachtenloket-kinderopvang.nl of de aanmelding van het geschil bij de Geschillencommissie: www.degeschillencommissie.nl.
In sommige gevallen is het van belang de klacht rechtstreeks in te dienen bij de Geschillencommissie Kinderopvang en Peuterspeelzalen, Bordewijklaan 46. Het reglement van de Geschillencommissie vind je op: www.degeschillencommissie.nl/media/2212/knd-reglement.pdf.
Kijk voor meer informatie over klachten in onze klachtenprocedure.